zaterdag 6 december 2008

Hij kwam!

De goede Sint is ons huisje niet voorbijgereden. We zijn beloond.
Ik met een paar nieuwe tressé-schoenen, Mia met een erg interessant boek "Folklore en volkswijsheden in Nederland en Vlaanderen" van K. ter Laan - uitgeverij Het Spectrum.
Mia kan met mijn schoenen niets aanvangen, ik kan wel in haar boek gaan snuisteren.
En wat vind ik over Sinterklaas: 5 kolommen kleingedrukte tekst, een schat aan informatie.
Een kleine selectie wil ik jullie niet onthouden:
  • Sinterklaas is helemaal geen oorspronkelijk christelijk feest zoals ik dacht. Het is een gekerstend heidens vruchtbaarheidsfeest
  • tot ver in de 19de eeuw mochten alleen kinderen door de Sint beloond worden en wanneer de kinderen er te oud voor werden lag er op Sinterklaasmorgen een zakje zout in hun bord of mandje: ze waren uitgezouten en mochten Sinterklaas de volgende jaren vergeten
  • vroeger werd Sinterklaas ook aanroepen door verliefde meisjes die om een minnaar vroegen.
Een rijk beladen man dus die Sinterklaas die nu gelukkig ook voor grotere kinderen op ronde gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten