vrijdag 16 januari 2009

Substractieve kleurenmenging - een spel

Eergisteren had ik het over kleuren fabriceren met licht. Je voegt dan lichtgolven met verschillende golflengten (tussen de 400 nm en 800 nm) aan elkaar toe.
Fysici zijn mensen die altijd geleerde woorden willen gebruiken. Ze noemen daarom dit aan elkaar toevoegen van lichtgolven: additieve kleurenmenging.
Maar als je verven mengt maakt je een potje van stoffen die bepaalde golflengten van licht absorberen. Wat je ziet is het licht dat niet geabsorbeerd wordt, dus de lichtkleuren die deze stoffen niet kunnen vasthouden. Wat er nog overblijft dus.
Fysici spreken, met een nog geleerder woord, van substractieve kleurenmenging.
"Roger de verver" van Romershoven moest het eens weten (en misschien weet hij het wel).

Ik kom volgende week nog wel eens op die kleurenmenging terug.Als ik de tijd vind tenminste, want ik moet nog over zoveel schrijven: 2009 is het Darwinjaar en ook het Galileojaar.
Darwin werd geboren in 1809 en schonk ons de evolutietheorie. Galileo toonde in 1609 voor het eerst zijn telescoop, de start van de experimentele astronomie.
De evolutieleer en de astronomie, hoe zou ik daar wel kunnen over zwijgen!

Maar vandaag is het vrijdag en dus speeltijd.En ik heb toch wel een spel gevonden zeker waarin je soms de substractieve kleurenmenging in praktijk mag brengen: je mag balletjes verven.
Je krijgt een voorraad witte balletjes, verfpotjes, tapes, zakjes zaagmeel enz. en een openstaande doos waar de afgewerkte balletjes in moeten.
Maar eerst moet je de balletjes in de juiste volgorde met het getoonde materiaal behandelen (door ze er naar toe te slepen) tot ze er uit zien als het balletje dat je ziet in de opening van de bruine doos. Maak je onderweg een fout: geen nood, een vuilbakje wacht.
Vergeet dus Newton, Darwin, Galileo, Fortis, Dexia, Inbev, Hans Riedel, Bart De Wever, clown Torfs, Gaza, Obama, Osama,...
voor een tijdje en speel het spel.
Om dat het geluid bij dit spel weer oervervelend is en onmiddellijk aan het janken gaat, laat ik het spel hier niet in een blogvenster spelen.
Klik op onderstaand beeld en je verhuist naar de site waar je aan de slag kan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten