maandag 26 januari 2009

Voor wie astronaut wil worden

Via de altijd attente professionele webloggers van Noorderlicht ben ik vandaag op YouTube terecht gekomen, bij een reeks filmpjes die ons een rondleiding geven in het Internationaal Ruimtestation (ISS).
Dat ruimtestation verricht nu al sinds 1998 wetenschappelijk ruimteonderzoek, in een baan 350 km boven de aarde.
Het is sinds november 2002 permanent bewoond. En je zal je nog wel herinneren dat Frank De Winne er toen 9 dagen vertoefd heeft.
De moeite waard om eens te zien in welke omstandigheden die astronauten daar moeten leven en werken.
Comfortabel is anders. Verschiet dus maar niet en...zorg dat je tijd genoeg hebt, want er zijn maar liefst 4 filmpjes te bekijken.

Nog een kleine opmerking. Sinds ongeveer 1 maand publiceert YouTube ook filmpjes in High Definition. Je kan onderstaande filmpjes in HD bekijken door, van zodra het filmpje gestart is, op het pijltje rechts onder in het beeld te klikken en dan voor HQ te kiezen.

Deel 1:



Deel 2:



Deel 3:




Deel 4:

3 opmerkingen:

  1. En voor de fans van mooie ruimtebeeldjes: (de kans is groot dat je de site al kent, maar ik zeg het beter eens teveel dan te weinig): http://apod.nasa.gov/apod/ oftewel astronomy picture of the day. Echt de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad Dirk: een site die ik regelmatig bezoek. Eergisteren nog een prachtige foto van een ringvormige eclips.
    Over eclipsen blog ik binnenkort nog eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry Geert, ik heb je zonet Dirk genoemd. Het blijft toch in de familie.

    BeantwoordenVerwijderen