zondag 8 februari 2009

Nostalgie op zondagmorgen

1958.
Ik werd 13 jaar. Ik zat in de 5de Moderne in het Sint-Gregoriuscollege-afdeling Merelbeke.
De schoolstrijd was beslecht. Het katholiek onderwijs kreeg meer financiële bewegingruimte.
De humaniora werd stilaan ook toegankelijk voor arbeiderskinderen.
De toekomst lachte breed.


Expo 58 opende zijn deuren. En ik mocht er naar toe, met de trein en met tante Leine.
De Sputnik bij de Russen, kleurentelevisie in het Amerikaans paviljoen, cinerama, Vrolijk België.
En dan nóg eens naar die wonderlijke expositie. Met mijn priester-leraar in soutane en met brede ronde hoed, per autostop vanop de autostrade. Mee met een "voyageur in damesschoenen" die ons met zijn Fiatje in volle vaart naar Brussel bracht.
Ik zie het nog allemaal alsof het gisteren was.
En in Nederland namen Johnny Kraaikamp en Rijk de Gooyer op een zolderkamer hun legendarische "Goudgele strand van Ameland" op.
50 jaar later op een zondagmorgen: de heimweefabriek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten