maandag 23 februari 2009

Schuiffysica

Ik ben weer in een fysica-bui geloof ik.
Maar het truukje dat ik deze voormiddag toevallig op één van de fysicasites van de University of California - Irvine (UCI) vond, wil ik toch even doorgeven.
Ik herinner me dat het ook al in één van mijn oude Jongens en Wetenschap-boeken te vinden was.
En jullie moeten dat echt zelf eens doen. Het is simpel, maar toch merkwaardig vind ik.

Zoek een lange borstelsteel of een gladde, smalle lat of een stuk PVC-buis van voldoende lengte.
Ondersteun met twee vingers, om het even waar, maar zorg dat de steel/lat/buis in evenwicht is.
Schuif nu je vingers naar elkaar toe en kijk wat er gebeurt.
Herhaal dat een paar keer met telkens een andere vertrekpositie van je vingers.
Doe dat dan ook nog eens met aan een uiteinde van de steel/lat/buis b.v. een muts of een sjaal of een handdoek. Als het maar niet te zwaar is.

Kijk toch misschien eerst naar het tekeningetje hieronder, dan weet je precies wat je moet doen.


En hoe leg je uit wat er gebeurt?
Morgen probeer ik dat te doen. Zorg dat je nog kan slapen vannacht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten