woensdag 25 maart 2009

Groene blondjes

In mijn blogbericht van 11 maart had ik het over de ophoping waterstofperoxide (H2O2) in de haarzakjes als oorzaak van het grijs worden.
Ik heb het er toen ook over gehad dat H2O2 door kappers dagelijks gebruikt wordt om haar te bleken (mèchen).
Maar zoals ik toen ook al zei: waterstofperoxide is een onstabiele, agressieve stof.
Niet te verwonderen dat chemici op zoek gaan naar een zachter haarbleekmiddel.
En in het teken van deze tijd zoekt men dan bij voorkeur naar een natuurlijk middel dat zo weinig mogelijk het milieu belast.

En eureka!
Het groene middel is blijkbaar gevonden!
Op het lentecongres van de American Chemical Society heeft de Japanse chemicus Kenzo Koike het zachte heelmiddel voorgesteld.
Het gaat om een enzym uit de witrotsschimmel (Basidiomycete ceriporiopsis) van de familie van het gekende elfenbankje.


De afkomst van het goedje voorspelt niet veel goeds voor wat de geureigenschappen betreft en dat lijkt ook zo te zijn.
Maar ja, je moet er iets voor over hebben om schoon te worden en daarbij: coiffeurs hebben knijpertjes genoeg.


Het is toch nog even wachten, want Koike wil nog verder onderzoeken hoe het enzym precies werkt. Blijkbaar kan het niet helemaal alleen de taak aan en zijn er nog kleine hoeveelheden waterstofperoxide nodig om de bleekreactie op gang te brengen.
Het bedrijf waarvoor Koike werkt, Koa Corporation in Tokio, zoekt ook naar middelen om het enzym synthetisch te maken, want de extractie uit de schimmel levert te geringe hoeveelheden op.
En voor die synthetische bereiding wordt beroep gedaan op spitstechnologie. Men heeft namelijk het gen (een stukje DNA) kunnen isoleren dat de code bevat waarmee de schimmel het enzym produceert. Dit gen werd ingeplant in het genetisch materiaal (DNA) van de Escherichia coli. Dit is de darmbacterie die in uw en mijn darmen permanent aan 't werk is om ons voedsel te helpen verteren. In laboratoria is E.coli een duiveltje-doet-al bij biochemische experimenten.
Het is nu kwestie van het coli-bacterie-fabriekje goed op gang te krijgen. Mooi staaltje van genetische manipulatie en gentechnologie.

Voilà, binnenkort kan je op een groene manier blond worden.
Als je er maar niet groen van wordt...achter uw oren.

4 opmerkingen:

  1. SPIJTIG, VOOR MIJ KOMT HET TE LAAT!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marc
    Blij van je hier terug te vinden.
    Ik en ook al lang een "grijze duive" zoals je aan het fotootje kan zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik wil maar zeggen: het haar is ribbedebie... :-(

    Fijn je hier te vinden Hervé, lang geleden al nietwaar ?
    Mooie blog heb jij hoor...
    'k heb ook nen blog maar ik ben er in maanden niet meer actief geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Marc ik ga regelmatig naar uw blog kijken. Maar nog meer volg ik de discussies over het Merelbeeks dialect. Dat vind ik fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen