zaterdag 28 maart 2009

YouTube Edu

YouTube heeft donderdagavond 26 maart een fantastische nieuwe subsite geopend: YouTube Edu
Via deze site krijg je probleemloos toegang tot gratis online-cursussen op universitair niveau.
Je kan kiezen tussen een zeer uitgebreide reeks videolessen die door de meest gerenomeerde Amerikaanse universiteiten ter beschikking worden gesteld.
Voor wie nog iets wil bijleren en eens een les (of een lessenreeks) wil volgen bij een vermaarde prof aan Harvard of MIT: de kans ligt hier voor het grijpen.

Ik hoop dat ook onze Vlaamse universiteiten er stilaan beginnen aan te denken om in zo'n initiatief te stappen. Maar ik vrees dat dit nog even zal duren. Alhoewel de ivorentoren-mentaliteit al grotendeels tot het verleden behoort, is de openheid die de Amerikanen op dat vlak hanteren hier nog altijd een brug te ver. Spijtig.

Als illustratie sluit ik hier een instaples fysica in, gegeven door prof. Walter Lewin van het MIT. (Massachusetts Institute of Technology).
Lewin is eigenlijk een Nederlander, die bekend staat als een uitstekend didacticus. Je zal het Nederlands accent in zijn Engels wel herkennen.

In het begin van zijn les heeft hij het over een filmpje waarin het verschil in orde van grootte tussen de verschillende machten van 10 spectaculair gedemonstreerd wordt (Powers of 10).
Ik heb dit filmpje ook dikwijls in mijn lessen gebruikt. De eerste versie dateer immers al van 1977, maar het blijft een schitterende illustratie van wat een exponent van 10 aan verschil geeft.
Dit filmpje is echter omwille van auteursrechten uit de video-les van Walter Lewin weggeknipt.
Maar omdat ik het zo bijzonder interessant vind, laat ik het jullie wel als een apart YouTube-filmpje bekijken.
Geniet dus van YuoTube Edu en...


...van Powers of Ten als je op het beeld klikt.

2 opmerkingen:

  1. 'k heb bijna ademloos gekeken naar "Powers of ten"....
    Bedankt voor de zeer interessante link hoor !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik zit daar nog altijd met belangstelling naar te kijken. Ik kan het niet rechtstreeks "embedden" in mijn blog omdat er auteursrechten op bestaan. Ik moet dus via een link naar YouTube gaan.

    BeantwoordenVerwijderen