donderdag 6 augustus 2009

De aarde beefde in Romershoven. Drie keer zelfs.

Gisterenavond rond 23.20u. heb ik het duidelijk gehoord en gevoeld.
Een zwaar gerommel en dan een korte hevige trilling door ons huis.
Alles bijeen hooguit een paar seconden.
”Wat is dat?” zie Mia. Een aardbeving dacht ik, maar ik zei het niet.
”Een vliegtuig zeker dat door de geluidsmuur gaat. Ik zal buiten eens gaan kijken”.
Maar buiten was er niets te zien. Geen mens op straat ook. Romershoven lag niet wakker van zo’n petieterige daver. Alleen een paar honden blaften in de verte.

Maar deze morgen hoorden we het op de radio. De aarde had gebeefd in Bilzen. Over Romershoven sprak men niet…
En toen zei Mia “Ik had het eigenlijk wel onmiddellijk gedacht.”
”Ik ook” zei ik.

Op de website van de Koninklijke Sterrenwacht van België – afdeling Seismologie, vond ik snel meer informatie.
Daaruit blijkt dat het epicentrum eigenlijk in Zutendaal lag.
Zoek maar eens met Google Maps naar de coördinaten: 50.910° N 5.553° O.
Hola, niet in Bilzen! Weer Bilzerse stoef...

De "kracht" van de beving had een waarde van 2,7 op de schaal van Richter.
Dat is als zeer licht te klasseren. Te vergelijken met een bom van een paar ton TNT.
Zo’n bevinkskes doen zich naar ‘t schijnt wel 1000-maal per dag voor op onze aardbol.
Op de kaart hieronder vind je meer geografische en seismologische gegevens.
Je zal ook zien dat er zich in onze regio kort na elkaar drie bevingen voordeden!
De tijdstippen zijn op de site in U.T. aangegeven. Denk er aan dat we in onze zomertijd 2 uur vóórlopen op deze universele tijd.
De beving die we hier gevoeld hebben gebeurde om U.T. 21:18:36.(= 23.18u.)
De volgende, die maar een sterkte van 1,2 had, was er een kleine 9 minuten later, om U.T. 21:27:19 (= 23.27u.). En een minuutje later, om U.T. 21:28:27 (= 23.28u.) nog eentje van 1,2. Van die tweede en derde hebben we ( = Mia en ik) niets gemerkt.

Klik maar op de kaart, dan kom je op de site van de Koninklijke Sterrenwacht uit voor een grotere weergave.
Je zal daar ook zien dat er in de grensregio met Duitsland bijna dagelijks zeer lichte bevingen zijn.
Maar magnitude 2,7 is toch al iets aan de hogere kant.
Dat hebben we dan ook nog net kunnen voelen.
Niets meer. Gelukkig.

image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten