zondag 13 september 2009

Twee handige tips

Tijdens mijn speurtocht op internet stootte ik een paar dagen geleden op twee interessante dingetjes.

Het eerste kan erg nuttig zijn als je een adres op de kaart wil localiseren.

image
Je zal al wel gemerkt hebben dat ik in mijn blogberichtjes zeer dikwijls een link opneem naar de Google Map met de kaart van bijvoorbeeld het instituut of de universiteit waar de auteurs van een bepaald wetenschappelijk artikel gehuisvest zijn.
Dat kost mij wel wat extra zoek- en surfwerk.
Maar met Bookmaplet kan dit van nu af sneller.
Bookmaplet is een klein programmaatje dat toelaat om van elk adres op een webpagina, onmiddellijk de kaart in Google Maps te voorschijn te toveren!
Om Bookmaplet te installeren moet je alleen maar de website van de makers bezoeken en daar het groene kadertje op de webpagina naar de bladwijzerbalk van je browser slepen:

image 
Zo eenvoudig is het als je Firefox als browser gebruikt.
Ben je een adept van Internet Explorer dan kan dat niet met slepen. Maar ingewikkeld is het ook niet. Lees er de FAQ maar eens op na.
Eénmaal Bookmaplet geïnstalleerd, is het gebruik super simpel.
Markeer met de muis een adres op een webpagina, klik op de “Map that adress”-knop op je bladwijzerbalk en floep de kaart met de locatie komt te voorschijn!
Hieronder zie je een voorbeeld.
Ik heb op een webpagina het adres Damse steenweg 96 met de muis gemarkeerd en daarnaast zie je de kaart die onmiddellijk de ligging aangeeft van hotel Bloemenhof in Dudzele.
Een zeer gezellig hotel trouwens, met een super-vriendelijke gastvrouw en een lekkere keuken. Een aanrader.

 Bookmaplet

Als je wil kan je die kaart groot openen in Google Maps.
Mooie toepassing en voor mij erg nuttig!
Klikken op alle beelden hierboven stuurt je naar de Bookmaplet-site.


Het tweede handigheidje is lekkere kost voor filmliefhebbers.
Het gaat om een link naar de website van Dominiek Leenknecht.
Die website laat je in één oogopslag alle films zien die vandaag (en de volgende zes dagen) op de voornaamste Nederlandstalige TV-zenders te zien zijn.
Klik je op een filmtitel krijg je er zelfs een filmscore van IMDb (Internet Movie Database), een korte inhoud van Moviemeter.nl en als het even kan een trailer van YouTube!
Prachtig informatief werk van Dominiek en een echte aanrader dus voor wie (zoals ik) vind dat film op TV nog één van de weinige dingen is waarvoor ik mijn kijkkastje aanzet.
Klik maar op het beeld hieronder.

image

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt alweer voor de goeie tips!
    PS: ik gebruik regelmatig deze link om de TV programma's te raadplegen:

    http://rcapp.persgroep.be/epg_j2ee/epg/pag/epg_teaser_toon.jsp?pSite=dm&pType=dm_teaser

    Daarmee kan je in 1 oogopslag zien dat er weer niks op TV is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's een handige Geert. Ik heb hem direct bij mijn favorieten gezet!

    BeantwoordenVerwijderen