maandag 5 oktober 2009

Nu weet ik het zeker: ik slaap te weinig!

Overgewicht is al jarenlang één van mijn problemen.
Ik probeer er met vallen en opstaan wat aan te doen.
Maar met meer vallen dan opstaan. Het blijft me achtervolgen.
Mijn fietskuren hebben wel een positief effect, maar met de wintermaanden voor de deur ziet dat er niet al te haalbaar meer uit.
En fietsen op een hometrainer hou ik niet lang genoeg uit.

In het mei-nummer van Psychoneuroendocrinology hebben ze me nu duidelijk gemaakt dat er een (bijkomende) reden bestaat waarom er teveel kilootjes aan hangen: ik slaap ‘s nachts onvoldoende.
6 uur per nacht is ruim anderhalf uur te weinig!
7,5 uur is een minimum.
De groep wetenschappers van het Cousins Center for Psychoneuroimmunology van de University of California te Los Angeles, tonen in het artikel aan dat je kan vermageren door voldoende te slapen! Mijn moederke moest het eens horen!
 
image

Hoe komen ze daar nu bij?
Het is bekend dat er twee hormonen zijn die de eetlust regelen: ghreline en leptine. Sommigen onder jullie zullen misschien weten dat ghreline bekend staat als het hongerhormoon.

ghreline
De Amerikanen hebben nu ontdekt dat als je onvoldoende slaapt,
het gehalte van ghreline in het bloed stijgt. Je krijgt daardoor een sterker hongergevoel.
Tezelfdertijd daalt bij “weinigslapers” het gehalte van leptine in het bloed. En leptine geeft je nu juist een gevoel van voldaanheid.
Dus: door te weinig slapen krijg je meer honger en het gevoel van “er kan nog altijd wel een hapje bij”.
De gevolgen zijn dus niet te overzien.

En het wordt nog erger, want door te weinig slaap verhoogt ook het gehalte van het stresshormoon cortisol
 cortisol
En gestresseerde mensen hebben de neiging om meer calorierijke dingen te snoepen.
Komt daar nog bij dat onze hersenen gedurende de diepe slaapfase groeihormoon produceren dat de vetverbranding stimuleert. Niet bij kortslapers dus…

Dus om te vermageren: dieet, bewegen en… voldoende slapen.
Ik probeer het.
Maar vroeger naar bed zal mij niet goed lukken.
Ik ga dus maar mijn middagdutje met 1,5 uur(!) verlengen.
Spijtig dat Mia geen overgewicht heeft…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten