vrijdag 6 november 2009

Het spelleke is een puzzelke

Vandaag eens geen online-spelleke maar een puzzelke.
Zoiets in de aard van de raadselkes waarover ik het had in mijn blogbericht over Martin Gardner.
Hier gaan we dan.

image
Er is een moord gebeurd.
Alhoewel er maar één moordenaar is, worden er drie mannen verdacht.
Ze verschijnen alle drie voor de rechte en leggen een verklaring af.
Twee van hen liegen, maar de derde spreekt de waarheid.
Probeer aan de hand van hun uitspraken te achterhalen wie de moordenaar zeker NIET is.

A zegt: ik heb het niet gedaan
B zegt: C heeft het gedaan
C zegt: A heeft het gedaan

Let nu goed op de vraag: wie heeft het dan zeker NIET gedaan?
Maar als je met zekerheid kan zeggen wie het wel gedaan heeft, mag dat natuurlijk ook...
Veel puzzelplezier!
Je mag me uw oplossing met de wijze waarop je ze gevonden hebt bezorgen als een reactie op dit bericht.
Maandag geef ik in elk geval mijn oplossing.
Ken je ook nog goede raadseltjes? Stuur ze dan ook zeker op, zodat we er allemaal kunnen van genieten.

2 opmerkingen:

  1. Ik moet aan mijn reputatie denken en aan het plezier van de anderen, daarom mijn oplossing in een email! Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan gerust zijn Annie, je reputatie is op geen enkel moment in het gedrang gekomen. Je hebt het (zoals gewoonlijk) perfect opgelost. Ik weet dat je al (te!)dikwijls van alles gewonnen hebt als je deelneemt aan zo'n puzzeltje of dergelijke (chanchard!)
    Maar... hier viel spijtig genoeg niets te winnen. Ik zal je wel eens trakteren met een crèmke.

    BeantwoordenVerwijderen