maandag 4 januari 2010

De oudejaarsavond-blauwe maan: niet gezien, maar toch…

Ik had alles klaargelegd op oudejaarsavond: een dikke winterjas, mijn muts, mijn verrekijker.
Maar de blue moon bleef teveel tussen de wolken hangen.
Ze schonk maar nauwelijks een glimp.
Ze was dus bijna permanent verduisterd…
Niets aan te doen.
Ik zal nu wel 83 moeten worden om een oudejaarsavond-blauwe maan te kunnen zien.

Maar van de zwakjes verduisterde maan op 31 december zijn er op internet wel goede foto’s te vinden.
De mooiste (vind ik), is die van APOD.
Ze is afkomstig van Jean Paul Roux.
De rand van de aardschaduw is rechts onderaan prachtig te zien.

image

En hoe het eigenlijk met het schaduwspel zat, zie je op onderstaand beelden:

maanseclipsVanaf de aarde gezien en geprojecteerd op de echte foto van Paul Roux geeft dit:

maansverduistering
Prachtig toch dat heelal waarin we mogen leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten