vrijdag 14 mei 2010

Hiëroglyfen-puzzel

Als ex-lerares geschiedenis heeft Mia altijd veel belangstelling gehad voor Egypte.
15 jaar geleden hebben we (en Mia in het bijzonder) dan ook met volle teugen genoten van de cruise op de Nijl die we toen samen maakten.

Wie Egypte zegt, zegt hiëroglyfen.
Ik herinner me nog hoe onze gids in de tempel van Horus uitleg gaf over de ontcijfering van dit eigenaardig pictogrammenschrift.
En hoe de koningsnamen in de zogenaamde cartouches een belangrijk element waren bij die ontcijfering.

image
De puzzel van deze week is ook een ontcijferkarwei van een hiëroglyfenachtig symboolschrift.
Als je de betekenis van elk symbool op het beeld hieronder inziet, kan je me “zonder problemen” voorspellen wat voor teken in het rode kadertje moet komen.
Laat het me ten laatste zondagavond weten: herve.tavernier2@pandora.be.

Maandagavond kan ik u dan zeggen of je de juiste cartouches hebt verschoten.

image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten