zondag 2 mei 2010

Virtueel terug naar de maan

Voor mensen van mijn generatie is 21 juli 1969 een memorabele datum.
21 juli onze jaarlijkse nationale feestdag.
Maar er waren belangrijkere dingen die dag.
We zaten nog volop in de mei-69-roes.
Die dag won Eddy Merckx zijn eerste Ronde van Frankrijk. Eindelijk, 30 jaar na Sylvère Maes nog eens een Belg op het podium.
Eddy Merckx, ook één van 1945, zoals ik. Een goed jaar zeker?..


21 juli 1969. Eddy Merckx wint zijn eerste Tour
Nog veel belangrijker was wat zich op 300.000km afstand afspeelde: Neils Armstrong zette als eerst mens voet op de maan.
De eerste menselijke aanwezigheid op een ander hemellichaam was een feit.

Bestand:Apollo 11 insignia.png
Ik ben niet gaan slapen die nacht. Samen met mijn schoonbroer Willy heb ik de hele nacht vóór het TV-toestel doorgebracht.
We wilden alles horen en zien.
En binnen de mogelijkheden van toen schakelden wij over (zappen kon toen nog niet…) van BRT naar RTB naar NOS naar Rijsel en terug.
Met ultieme verbazing zagen we Niels Armstrong zijn “small step for a man but a giant leap for mankind” zetten.
We hadden toen het gevoel dat alles anders zou worden. Ons jonge geloof in de technologische vooruitgang kreeg door heel het gebeuren een enorme “boost”. De wereld zou mooier en beter worden. We waren 24 jaar jong, de toekomst lag te stralen. We zouden er eens iets van gaan maken.

41 jaar later hebben we alles al lang gerelativeerd.
Maar toch blijft die bijzondere 21 juli voor altijd nazinderen.
Een paar dagen geleden kwam het weer allemaal boven toen ik via America Online meedeed aan de Webby Awards, een stemronde om de beste websites van het moment te kiezen.

image
Ik kwam toen op de fantastische site We choose the moon terecht.
Als je de maanreis van Apollo 11 eens wil (her)beleven, dan moet je daar gaan kijken en luisteren.

image
Op die site kan je het onvergetelijk gebeuren echt herbeleven.
De site biedt een zeer knappe montage van massa’s video’s, foto’s, flash films, animaties en audiofragmenten, waardoor je hele eerste maanlanding op een zeer realistische wijze kan meebeleven.
Het vraagt wel wat van je PC-tje, maar als dat ding sterk genoeg is om al dat multimediageweld vlot te verwerken, wordt het gegarandeerd een zeer “coole” ervaring.
Ik heb dan ook We choose the moon zonder aarzelen mijn stem gegeven voor de Webby Award in de categorie “education”.
Want wie er in 1969 nog niet bij was kan nergens beter terecht om te leren hoe dit fenomenaal ruimteavontuur verliep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten