donderdag 3 juni 2010

Het multifocaal vallen bij oudjes

Progressive Lenses by P/\UL.

Ik ben al jarenlang een brillendrager.
Van mijn 33ste tot mijn 60ste droeg ik contactlenzen.
Maar mijn oude ogen verdroegen die gemakkelijke dingen niet meer. Ik moest dus een vijftal jaar geleden willens nillens terug naar de bril.
Veel van mijn leeftijdsgenoten dragen tegenwoordig een bifocale bril. Een bril waarmee je zowel goed ziet in de verte als dichtbij.
Ik heb daar niet voor gekozen.
Mijn bril is monofocaal.
Hij helpt me alleen om de dingen op afstand scherp te zien.
En als ik ontspannen wil lezen, zet ik dat ding af. Want voor dichtbij werkt het niet

Nu ik (wat) ouder wordt lijkt dat niet zo’n slechte keuze geweest te zijn.
En hoe ouder, hoe minder een multifocale bril aangewezen lijkt te zijn.
Dat is niet alleen voor mij waar, maar voor iedereen die in de hogere leeftijdsregionen begint te vertoeven. 
Een groep Australische dokters publiceerde vorige week in de Britisch Medical Journal een artikel waarin ze een aantal duidelijke nadelen van een multifocale bril aantonen.
Ze hebben gedurende 13 maanden 606 oudere mannen en vrouwen gevolgd die een multifocale bril gebruiken.
De helft van die groep mocht die bril blijven dragen tijdens de proefperiode, de andere helft kreeg een bril die alleen helpt bij ver zien. Een monofocale bril dus.
En wat bleek: in een vertrouwde omgeving (huiskamer, eigen tuin,…) waren er geen opvallende verschillen tussen de twee deelgroepen.
Maar bij buiten wandelen, weg van hun bekende omgeving, hadden dragers van een multifocale bril 40% meer last van valpartijen dan degenen die een gewone bril droegen.
Voor de onderzoekers ligt de oorzaak in het feit dat mensen die in een vreemde omgeving wandelen, de gewoonte hebben om naar de grond te kijken om hindernissen te vermijden. Wie dan een bifocale bril draagt, gebruikt dat deel van de bril dat voor lezen of dichtbij kijken geschikt is en niet voor verder weg. Hij ziet dan ook de worteltak of de put in de weg niet scherp.
En hup, daar gaat hij/zij…


Voilà oudjes.
Aan jullie dus de keuze: ofwel monofocaal vrolijk wandelen of multifocaal thuis blijven kniezen. Wat denk je?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten