dinsdag 17 augustus 2010

Cassini laat ons weer meekijken

In mijn berichtje van precies drie weken geleden liet ik jullie zien hoe NASA’s ruimtesonde Cassini ons schitterende foto’s bezorgde.
We zagen hoe de Saturnusmaan Prometheus, door zijn zwaartekracht, donkere kanalen doet ontstaan bij zijn passage door de Saturnusringen.
Ik sprak toen over Prometheus als een stofzuigende kunstenaar.

Tijdens het voorbije weekend bezorgde Cassini ons opnieuw spectaculaire beelden.
Van drie andere van de 56 Saturnusmanen dit keer.
Van Enceladus, Tethys en Dione.
Een aantal van die beelden wil ik jullie vandaag presenteren.
En wil je er nog meer bekijken dan kan je op de site van de Cassini-missie terecht.

Bedenk als je onderstaande beelden bekijkt, dat ze gemaakt zijn door een ruimtesonde die zich op pakweg 1,3 miljard km van onze aarde bevindt.
Kijk dan eens met je verrekijker naar ónze maan die zich op 300.000 km van ons bevindt en vergelijk.
Ik neem aan dat je dan toch wat in bewondering kan staan voor de hoog-technologische prestatie van de hedendaagse ruimtevaart.

image
Dit is Enceladus, door Cassini geportretteerd op 60.768 kilometer afstand.
Foto: NASA/JPL/Space Science Institute

image
Dit is Dione vanaf 115.810 kilometer gefotografeerd.
Foto: NASA/JPL/Space Science Institute

image
En dit is Tethys, in beeld gebracht op 38.326 kilometer afstand.
Foto: NASA/JPL/Space Science Institute

Nog even ter herinnering: precies binnen een week, op 24 augustus is het bij ons weer volle maan.
Kijken dus naar dat mooie, lieve nichtje van Tethys, Dione en Enceladus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten