donderdag 12 augustus 2010

Rubik’s kubus klaar in maximaal 20 bewegingen!

Ik herinner me nog goed hoe ik begin van de tachtiger jaren (1980? 1981?) van de vorige eeuw, verslaafd was aan de kubus van Rubik.


image
Ik kon maar niet nalaten om dat ding zo snel mogelijk op te lossen.
Ik nam de kubus zelfs mee naar mijn werk, naar het H.-Grafinstituut in Bilzen, dat toen net mijn nieuwe school was geworden, waar ik een nieuwe studierichting, Techniek-Wetenschappen, mocht op poten proberen te zetten.
Tijdens de “speeltijden” en de middagpauzes zat ik maar aan die kubus te draaien.
Ik kon de oplossing wel voor mekaar krijgen, maar ik zal daar wel heel wat draaibewegingen voor nodig gehad hebben.
Ik weet niet meer hoeveel.
Maar wat ik wel weet is dat 30 jaar later, een groep wiskundigen er in geslaagd is om aan te tonen dat, ongeacht wat de startpositie van de kubus is, de oplossing steeds in ten hoogste 20 draaibewegingen op te lossen valt!
Ze hebben (uiteraard) een computer ingeschakeld om tot een sluitend bewijs te komen.
Naar het schijnt zijn er met de zes vlakken van 9 vierkantjes en 6 verschillende kleuren maar liefst 43.252.003.274.489.856.000 (kan je dat getal lezen?) verschillende startposities mogelijk!
En voor elk van deze startposities zijn er dus maximaal 20 draaibewegingen nodig om de kubus op te lossen. D.w.z. dat alle 9 vierkantjes van elk zijvlak, eenzelfde kleur hebben.
Als je wil weten hoe Morley Davidson , John Dethridge, Herbert Kociemba en Tomas Rokicki, tot hun conclusie kwamen, en vonden dat de oplossing van Gods algoritme 20 was, dan moet je eens een kijkje gaan nemen op hun website.

P.S.:
1) 43.252.003.274.489.856.000 = drieënveertig triljoen tweehonderd tweeënvijftig biljard drie biljoen tweehonderd vierenzeventig miljard vierhonderd negenentachtig miljoen achthonderdzesenvijftigduizend.
Als ik mij niet vergis tenminste. En of dat met het "aaneenschrijven" overal in orde is, weet ik ook niet zeker.
Laat me maar iets weten als er schrijffouten in staan.
2) ik heb mijn oude kubus weer van onder het stof gehaald en ik ben weer aan het draaien...

1 opmerking:

  1. Rubiks kubus en lego, dat is dubbel nostalgie:

    http://singularityhub.com/2010/02/17/lego-robot-solves-any-rubiks-cube-in-less-than-12-seconds-video/

    BeantwoordenVerwijderen