zaterdag 4 september 2010

Het schaadt zeker niet, maar baten doet het ook niet helemaal

Ik probeer me zo goed mogelijk fit te houden.
Geestelijk fit vooral.
Dagelijks enkele kruiswoordraadsels. Een sudokuutje. Dagelijks een blogberichtje.
Een beetje Twitteren en een beetje Facebooken
En veel lezen.
Gedrukte boeken en e-boeken via mijn Kindle.
Kranten en tijdschriften op papier maar ook via Internet.
Biografieën, wetenschappen, geschiedenis vooral.
Geestelijk actief blijven om het spook van de dementie op afstand te houden.
En die strategie schijnt ook te kloppen.
Maar niet voor 100%

image

In Neurology van deze week publiceren Amerikaanse onderzoekers hun bevindingen na een uitgebreide 12 jaar lange studie bij 1508 mensen van 65 en ouder.
Bij de start van het onderzoek vertoonde geen enkele van de proefpersonen tekenen van dementie. Ze kregen een beginscore op basis van hun mentale activiteit van dat moment.
Om de drie jaar werden ze opnieuw getest en kregen ze een nieuwe score voor hun geestelijke activiteit.
En daaruit bleek dat bij proefpersonen zonder dementie voor elk scorepunt dat ze haalden de aftakeling van de hersenen met 52% verminderde.
Het is dus juist: hoe sterker je geestelijk bezig blijft (hoge score), hoe langer je dementie kan uitstellen.

Maar het onderzoek liet ook iets beangstigend zien.
Als de dementie dan toch toeslaat, dan gaat de aftakeling veel sneller bij de geestelijk actiefste personen! Per jaar tot 42% sneller per scorepunt.
Als je geestelijk actief bent wordt je minder snel dement, maar als je als actieveling tenslotte toch dement wordt, takel je des te sneller af!

De keuze blijft voor mij toch duidelijk; blijven lezen, bloggen, internetten,…
En als het dan uiteindelijk niet meer lukt, dan mag het voor mijn part gerust een beetje sneller bergaf gaan.
Als ik dan toch al 97 ben…
image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten