donderdag 23 september 2010

Le vélo nouveau est arrivé. Peut-être...

Ik hoop dat alles in orde is met dat Frans titeltje, Jean-Pierre?

Ik heb hier ooit al verteld dat ik in mijn (schaarse) vrije tijd fietsen herstel en afregel.
Ik doe dat met veel plezier.
Lekker om de kettingpons te kunnen hanteren, de remmen af te stellen, de derailleur af te regelen, de trapas op te zuiveren, de wielen te richten, … je handen vol plakkerig vet te "mogen" smeren.

Maar als het van een paar Hongaarse uitvinders afhangt, is de fietsketting binnenkort verleden tijd.
Via de site Stringbike en een filmpje op YouTube presenteerden Gábor Rácz, Róbert Kohlheb en Olivér Vonhauser onlangs hun kettingloze fiets.
Hun fiets, wordt aangedreven met stalen kabels en een katrollensysteem.
Vandaar de naam: stringbike.
In het filmpje hieronder kan je zien hoe het systeem werkt.


Een fiets zonder ketting kan zo zijn voordelen hebben.
Schakelen kan eenvoudig gebeuren door de katrollen te verplaatsen.
De aandrijfkabels moeten niet of veel minder gesmeerd worden dan een ketting vol roterende schakels.
Zonder vettige ketting is een kettingkast ook niet meer nodig. En als er voor een velomaker één ding de vuilbak in mag, dan is het zeker de gesloten kettingkast: vooral bij de oudere modellen damesfietsen: een enerverende prutserij om zoiets correct te (her)monteren.
Andere voordelen van het Hongaars systeem vind je op Hungarian Ambiance.

Maar ik weet het nog zo niet.
De kettingloze fiets is niet het eerste nieuwe idee om de klassieke tweewieler aan te passen. Veel wordt daar niet van in de praktijk gebracht.
Ik denk dat blijvende vernieuwing eerder zal zitten in elektronische schakelsystemen, en betere en lichtere materialen, En voor wie het nodig vindt: elektrische aandrijving met steeds beter wordende batterijen.

Laat ons dus de ketting nog maar een beetje houden.
En à la Ramses Shaffy “smeek” ik:
“Laat me, laat me, laat me mijn vette kettingpollen maar!”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten