donderdag 2 september 2010

Melk is goed tegen…

Ik stam nog uit de tijd van de Melkbrigade.
”Melk is goed voor elk” was in de jaren 60 één van de slogans.
En we werden er langs alle kanten toe aangezet om minstens één en liefst twee glazen melk per dag te drinken.
Alhoewel melk een belangrijk en rijk voedingsmiddel is, was het er de Nationale Zuiveldienst toen vooral om te doen om de overproductie, de melkplassen (zusjes van de boterbergen) weg te werken.


En de populaire TV-Nonkel-Bob deed met zijn “Milleke melleke mol, karwitsel karditsel kardol ” ook serieus zijn duit in het zakje.
Maar ondanks de ferme campagne bleek het melkverbruik niet fel te stijgen.
Ikzelf heb ook niet veel bijgedragen. Ik ben nooit een goede Melkbrigadier geweest. Melk, buh…
En na iets meer dan 10 jaar, in 1971, werd de Melkbrigade opgedoekt.

Maar nu, 40 jaar later, zou ik er misschien goed aan doen om in bepaalde omstandigheden toch een glas volle melk te drinken.
Zelfs als ik er mijn ogen moet bij dicht knijpen en slikken zonder smaken.
Want ik ben een lookliefhebber. Met de gekende gevolgen van dien…

De oorzaak van het vervelend ademgeurtje dat aan look vast zit is voor de scheikundigen bekend: de vluchtige stoffen allyl-methyl-sulfide en haar broertjes (of zusjes) diallyldisulfide, methylmercaptaan en andere stinkers:
image
En wat blijkt nu: volgens Areerat Hansanugrum en Sheryl A. Barringer van de Ohio State University, kan een mengsel van water en vetten die vluchtige stoffen in de mond- en neusholte oplossen en daardoor de geur (stank!) neutraliseren.
Ze publiceerden hun vondst recent in het Journal of Food Science.
Een mengsel van water en vetten, dat is dus melk.

Ik mag er niet aan denken.
Na zo’n lekkere portie gamba’s met pesto en look of een kom Bretonse mosselen met knoflook en spek, het mondje spoelen met een glas volle melk! "Santé mijn ratjen" zegt men in Gent !

image
Maar wacht eens even.
Ik denk dat Hansanugrum en Barringer ook geen fervente Melkbrigadiers zijn.
Want ze laten weten dat volle melk wel het effectiefst is, maar dat er aanvaardbare alternatieven zijn.
IJskreem, volle romige ijskreem bijvoorbeeld.
En dát zie ik al beter zitten.

2 opmerkingen:

  1. Dat doet me denken aan "Melk, de witte motor": de melkproducenten hebben in de jaren 80 weer een keer geprobeerd melkconsumptie populair te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi filmpje Arjen! Stel je dat voor in een disco anno 2010!
    Ik wist niet dat er in de jaren 80 nog een nieuwe melkcampagne liep. De eerste campagne in België in de jaren 60, was in elk geval een aansluiten bij de campagne die al vroeger (jaren 50) in Nederland was gestart.
    Tegenwoordig hoor ik in België niet meer over melk.
    De zuivelindustrie promoot hier nu Belgische kazen...

    BeantwoordenVerwijderen