dinsdag 28 september 2010

Soluto: probeer het eens (indien nodig)

Sinds 3 september draait Soluto op mijn PC.
Ik werd al een tijdje geconfronteerd met lange opstarttijden.
Ik heb inderdaad heel wat toepassingen geïnstalleerd. Een groot deel daarvan worden al bij het opstarten actief, hetzij zichtbaar, hetzij op de achtergrond.
En dat kost tijd en geheugenruimte en het maakt de PC trager.

Ik weet wel dat je b.v. via msconfig kan selecteren wat opstart en dat je zó ook alle niet-noodzakelijke processen kan uitschakelen.
Maar dat is een nogal precaire operatie die veel opzoekwerk vraagt over wat nu precies al dan niet zonder problemen mag stilgelegd worden.

Soluto biedt daar een eenvoudige en behoorlijk goede oplossing voor.
En zolang het programma nog in de beta-fase zit, ook nog gratis.
Na installatie chronometreert dit programmaatje elk ding dat bij het opstarten actief wordt en het geeft je een overzicht opgedeeld in verschillende categorieën:
  • wat veilig kan verwijderd worden uit de opstart
  • wat optioneel bij het starten kan verwijderd worden
  • wat niet mag of door Soluto niet kan verwijderd worden
  • en wat je met Soluto al verwijderd hebt

    image

Je kan dan elke categorie openen en bij de eerste twee categorieën kan je beslissen of je de programma’s uit de opstartroutine wil verwijderen of niet.
Je kan er ook voor kiezen om een programma in pauze te zetten, d.w.z. dat ze niet actief worden bij het opstarten, maar dat dit pas gebeurt op het moment dat jij dat nodig vindt.
Informatief is ook de vermelding wat andere Soluto gebruikers met elk van die opstartdingen gedaan hebben: verwijderd of in pauze geplaatst. Maar natuurlijk moet je daarbij bedenken dat na-aperij niet altijd de beste keuze garandeert…

Enfin ik heb Soluto nu ongeveer 3 weken in gebruik.
Alles werkt nog zoals het moet en…de opstarttijd van mijn PC is al met de helft verminderd, zoals je in het (nogal duistere) grafiekje hieronder kan zien:

image

Ik ben een tevreden Soluto-gebruiker.
Misschien kan dit programmaatje ook jullie van dienst zijn.
Tenzij jullie liever eerst nog een tas koffie gaan drinken nadat je de PC op gang geduwd hebt…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten