woensdag 6 oktober 2010

Prachtige pano’s

Ik heb me zelf ook al eens een paar keer geamuseerd met het maken van panorama-foto’s.
Ik gebruik daarvoor een supersimpel fototoestelletje, gekocht in “den Aldi”, en een gratis Microsoft-programmaatje om de afzonderlijke kiekjes tot één breed geheel aan elkaar te breien: Microsoft ICE.
En sinds een paar maanden gebruikt ik het fototoestelletje dat in mijn Samsung Star GT-S5230 GSM zit ingebouwd en dat automatisch panorama’s kan maken.
De resultaten zijn niet heel bijzonder, maar ze geven toch een redelijk mooi beeld van de omgeving.
Zoals dit voorbeeld van de rijke marentakken in de bomen rond het Hoeseltse kasteel van Hardelingen:



Maar wie van pano’s houdt kan zijn hartje ophalen op Panoramic Earth.


image

Op deze site heeft men een uitgebreide verzameling schitterende panorama-foto’s aangelegd, met bij elke foto de mogelijkheid om 360° rond te kijken en te scrollen in alle mogelijke richtingen.
Elke groene marker op bovenstaand beeld geeft het aantal pano’s per werelddeel.
Elke gele marker geeft het aantal pano’s per land.
Klik je één van die markers aan, dan kan je in een zijbalk kiezen welke foto je wil bekijken.
Je kan de foto zien in een venster of in full-screen.
Bekijk je de foto in een venster, dan zie je er ook een Google Map naast, zodat je het beeld kan lokaliseren.
De full-screens zijn overweldigend op voorwaarde dat de opname met hoge resolutie gebeurd is. Dit is spijtig genoeg niet bij alle foto’s het geval.
Maar wel bij onderstaande opname van de Eiffeltoren: alsof je er zelf onder loopt.
Ik probeer het beeld hier te embedden.
Maar mocht dat in uw browser niet lukken: ga dan naar de site en geniet van dit beeld en van nog veel andere pano’s.



Paris tour provided by Panoramic Earth. All rights reserved.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten