vrijdag 12 november 2010

Pietjesbak

image

Mijn broer en mijn schoonzus zijn verwoede “pietjesbak-spelers”.
Ze zijn zelfs lid van de Merelbeekse pietjesbakclub.
In dat (café)spel komt het er op aan de krijtstreepjes op uw rand van de 8-hoekige bak zo snel mogelijk weg te werken door met 3 dobbelstenen een zo hoog mogelijk gooiresultaat te halen. Wie bij een worpronde het hoogste gooiresultaat haalt, mag een aantal streepjes wissen, afhankelijk van wat dat resultaat is.
Ik ga de spelregels hier niet helemaal uit de doeken doen. Als je die wil nalezen dan kan dat op een pietjesbak-site.
Maar je zal wel inzien dat niet ieder gooiresultaat evenveel kans heeft.
Om 3 gooien met drie dobbelstenen is er maar één mogelijkheid: (1,1,1)
Maar 4 gooien met drie dobbelstenen kan bijvoorbeeld op drie manieren: (1,1,2) – (1,2,1) – (2,1,1)

Voor het puzzelke van vandaag gaan we ons beperken tot twee dobbelstenen.
Het oplossen moet immers een plezierige bezigheid blijven, een spelleke.

image

Hierboven is 3 het gooiresultaat met die twee stenen .
Daarvoor zijn er twee mogelijkheden: (A=1,B=2) en (A=2,B=1).
Maar voor welk gooiresultaat is het aantal mogelijkheden het grootst?
Hoe groot is dat aantal mogelijkheden dan?
Heeft dat ook gevolgen als je bijvoorbeeld 100 keer met twee dobbelstenen gooit?
Laat het me tegen zondagavond weten: herve.tavernier2@pandora.be
Maandagavond om 21.30u. geef ik het antwoord.
En wie goesting gekregen heeft, mag bij mij thuis altijd eens komen pietjesbak spelen. Want ik heb ooit zo’n mooi bakske gekregen van één van mijn schoonbroers die houtbewerking als hobby heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten