zaterdag 11 december 2010

Leve de Ikea-potloodjes

Zo nu en dan trekken Mia en ik eens naar Hognoul.
Naar de grote IKEA-vestiging het dichtst bij Romershoven.
Tenzij we met een vooraf besliste aankoopbedoeling gaan, is dit voor mij niet zo’n interessant uitstapje. Ik hou zo niet van dat rondslenteren in supermarkten.
Maar toch hou ik er steevast iets interessants aan over: een paar IKEA-potloodjes.
Die mag je daar gratis meenemen.


image

Die vind je bij ons thuis zowat overal: op mijn bureau, ergens op de keukentafel, in de slaapkamer op de nachtkastjes,…
Overal waar ik ooit ergens een kruiswoordraadsel oplos. Of Mia een Sudoku.

Maar naar ik lees in de British Medical Journey, zijn die IKEA-dingetjes nu ook wijd verspreid in de operatiekamers van menig hospitaal!
De chirurgen verkiezen naar het schijnt de Zweedse potloodjes boven inktpennen om aantekeningen te maken op het lichaam van te behandelen patiënten. Vooral daar waar er stukken bot moeten weggesneden worden doen ze het perfect. En het potloodschrijfsel wordt tijdens de operatie ook vlot weggewassen.
Klein nadeel: ze zijn niet gemakkelijk te steriliseren.
Maar daar maken de chirurgen zich niet druk om: verpakt in siliconenfolie lukt dat wel.

Bron: BMJ

Zo zie je maar hoe zo’n klein hebbedingetje een erg nuttige toepassing kan vinden.
Als die snijmannen er nu binnenkort maar niet een paar in de buik van hun patiënten achterlaten…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten