vrijdag 31 december 2010

Over berg en dal

Ik herinner mij nog goed hoe we lang geleden met pa en ma in de nieuwjaarsmaand, nieuwjaar moesten (mochten!) gaan wensen bij alle nonkels en tantes die we rijk(!) waren.
Ik achter op de fiets bij pa.
Onze Toine op een zitje op de framebuis van diezelfde fiets.
En ons Wies achterop bij ma.

image

Dergelijk “nieuwjaarstransport” is totaal uit de tijd.
En het persoonlijk heilwensen bij de hele familie gebeurt ook wel minder.

Maar veronderstel nu toch maar even dat je met de bus naar een verre suikernonkel en -tante trekt om die een voorspoedig 2011 te wensen: een lange, maar misschien wel erg lucratieve reis…



image
Veronderstel dat het busje bergaf 72 km/h rijdt. Op vlakke weg rijdt het 63 km/h en bergop 56 km/h.
Van A naar B doet het er 4 uur over.
Van B naar A heeft het 4 uur en 40 minuten nodig?
Hoeveel kilometer liggen A en B dan van elkaar af?
Het figuurtje hierboven is niet letterlijk te nemen: er kunnen wel meer dan twee bergjes zijn onderweg…
Ik verwacht jullie antwoord zoals steeds tegen zondagavond: herve.tavernier2@pandora.be
Om mijn antwoord te kunnen lezen moet je wachten tot volgend jaar.
Dat wil zeggen: tot maandagavond 3 januari om 21.30u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten