vrijdag 18 maart 2011

Mengen en roeren

De titel van dit berichtje is ook de titel van het allereerste scheikundeboek dat ik gelezen en nog eens gelezen en nog eens gelezen heb.
Ik mocht het als jonge jongen kopen van mijn tante Leine bij de boekhandel Dubrulle in de Mageleinstraat in Gent.
Ik heb er mijn eeuwigdurende liefde voor de chemie aan overgehouden.

Boekhandel Dubrulle bestaat al sinds 1986 niet meer. 
Maar het oud beduimeld exemplaar van “Mengen en Roeren” ligt hier nog in een zolderkast.

image

Dit romantisch gemijmer over mijn Merelbeekse tijden omdat het puzzelke van deze week ook over mengen en roeren gaat.
Mengen en roeren van water en melk.


image
Veronderstel twee identieke glazen voor de helft gevuld: het linkerglas met water, het rechterglas met melk.
Nu giet je een deel van de melk bij het water. Je mengt en roert tot beide vloeistoffen perfect onder elkaar verdeeld zijn.
Nu giet je evenveel van het mengsel terug in het glas met melk.
In beide glazen staat het vloeistofniveau dus weer even hoog.
Zit er nu meer melk in het glas waar oorspronkelijk water in was of zit er meer water in het glas waar oorspronkelijk melk in was?

Laat het me weten en leg het me uit tegen zondagavond: herve.tavernier2@pandora.be
Maandagavond om 22.30u. ledig ik met jullie het glas.
En mag het gerust iets anders zijn dan water en melk. Liefst zelfs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten