dinsdag 7 juni 2011

116 is nu officieel (h)erkend!

Voor elke scheikundige is de tabel van Mendelejev, het periodiek systeem der elementen, een onmisbaar instrument.
Ook ik heb er een groot deel van mijn leven mee geleefd. Nu nog.
Ik heb de tabel nog altijd binnen handbereik.
En op het bureaublad van mijn PC staat er dag in dag uit een snelkoppeling naar het periodiek systeem te wachten.

image

Ik stam nog uit de tijd dat er in het middelbaar onderwijs (te?) veel aandacht werd besteed aan geheugenwerk.
Zo moesten wij van de heer Verleyen, onze chemieleraar, het periodiek systeem grotendeels van buiten kennen.
Je kan dat een onnozel werk vinden, maar ik ben later altijd blij geweest met die parate kennis.
De leerlingen van tegenwoordig die ik nog regelmatig  over de vloer krijg, Googelen liever om te weten dat Scandium (Sc) tot de overgangselementen uit periode 4 behoort, dan dat ze dat in hun hoofdje zouden willen prenten.

Ik moet wel toegeven dat wie die tabel de dag van vandaag zou willen van buiten leren, wel meer werk zou hebben dan wij in 1963, in ons laatste jaar middelbaar.
Toen eindigde de tabel nog bij element 103, Lawrencium (Lr).

image

Ondertussen zijn we al bij element 116 aanbeland!
Onlangs heeft de International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) officieel de elementen 114 en 116 aan het periodiek systeem toegevoegd.
114 is Ununquadium (Uuq) en 116 is Ununhexium (Uuh).
Dat is wat anders dan natrium of uranium of strontium!
Vanaf element 110 Darmstadtium (Ds) is men afgestapt van de gewoonte om elementen te noemen naar hun afkomst, hun vindplaats, hun ontdekker enz.
Men is overgeschakeld naar een soort systematische naamgeving.
Darmstadtium 110 werd dan Ununnilium (één één nul) (Uun)
En nu, juni 2011, is dus 116 Ununhexium (Uuh), officieel door UIPAC erkend.
Uuh: dat lijkt meer op Winnetou dan op chemie…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten