woensdag 8 juni 2011

Een Belgische primeur: zonnetreinen

Misschien heb je er gisteren ook iets over gehoord op het TV-nieuws: België heeft nog steeds geen nieuwe regering.
Maar het heeft wel als eerste land ter wereld een door zonne-energie gevoed stuk spoorwegnet.

16.000 zonnepanelen op het dak van een 3,4 km lange tunnel langs het traject van de hogesnelheidslijn (HSL) Amsterdam-Brussel-Parijs, leveren nu stroom aan de treinstellen.
Ze doen dat niet alleen aan de hogesnelheidstreinen (Thalys), ze voorzien ook klassieke treinstellen op de lijnen van dit traject van stroom.
En dan is nog niet alles op.
De jaarlijkse productie van 3300 MWh elektrische energie, kan daarnaast ook nog instaan voor de energievoorziening van de Antwerpse Noord-Zuid-verbinding met o.a. het Antwerpse centraal station.

3300 MWh = 3,3 miljard wattuur is inderdaad niet niets.
Dit komt overeen met het jaarlijks verbruik van 950 gezinnen.
Of nog: het verbruik van alle treinen op het Belgisch spoornet op 1 dag!

De tunnel waarop de zonnepanelen gemonteerd zijn, werd oorspronkelijk gebouwd om de hogesnelheidslijn te beschermen tegen vallende bomen langs het traject.
De tunnel krijgt nu extra ecologische dimensie.
Alles is duidelijk te zien in het filmpje hieronder.


Zonnepanelen voeden zonnetreinen

Als je dus dacht dat een jaar zonder nieuwe regering de enige Belgische wereldprimeur was, dan heb je het mis: de zonnetreinen zijn het ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten