woensdag 20 juli 2011

Animaps

Mia en ik zijn nooit fervente sporters geweest.
En nu we beiden tot de 65-plussers behoren is dat niet veranderd.
Maar we weten wel (en voelen soms) dat “rust roest” en daarom gaan we regelmatig eens wandelen en fietsen. Niet fanatiek, maar toch zo nu en dan.
We zijn daarom ook lid van de Romershovense wandelclub De Rommelaar.
En daar overschrijden we gemakkelijk de limiet van 10 wandelingen per jaar om gratis aan het clubfeest te mogen deelnemen.
Niet dat we het daarvoor doen, maar het is toch “lekker” meegenomen.

En fietsen doen we ook zo nu en dan.
Zo gaan we jaarlijks een weekje fietsen in het mooie Nederland: Friesland, Drenthe, de Waddeneilanden, Zeeland,…, ze zijn allemaal al eens aan de beurt geweest.
Het is telkens weer een fijne, ontspannende periode, samen met een paar goede vrienden.

Van dat wandelen en fietsen in de mooie natuur maak ik, sinds Google Maps er is, steevast kaarten, met het parcours en met foto’s die we genomen hebben tijdens de tochtjes.
Het maken van eigen kaarten met Google Maps “Mijn Plaatsen” is eenvoudig en levert goede resultaten.
Maar er is nu sedert een paar weken een extra mogelijkheid.
Een aantal programmeurs hebben een mashup gemaakt, waardoor je kaarten in Google Maps kan animeren: Animaps.

image

Ik ga hier niet uit de doeken doen hoe je met Animaps leven in je kaarten kan brengen. Daarvoor heeft de site een paar degelijke tutorials ter beschikking.
De eenvoudige basistechnieken én de geavanceerde technieken worden er duidelijk uit de doeken gedaan.
Ik laat jullie wel een voorbeeld zien van een recente wandeling die ik met Animaps geanimeerd heb.
Klik maar eens op de kaart hieronder om het resultaat te bekijken.
Ik besef dat daar nog wel kan aan geschaafd worden, zodat alles vloeiender en overzichtelijker in beeld komt. Maar het biedt jullie een zicht op de mogelijkheden die Animaps in petto heeft.
Hou er rekening mee dat de site en de mashup nog jong zijn. Ik heb ondervonden dat er bij gebruik wel eens wat mis kan lopen. Je werk regelmatig saven is daarom de boodschap.
Alhoewel het embedden van een kaart op een webpagina (zoals dit berichtje) zou moeten kunnen, lukt dit voorlopig niet. Bij klikken op de kaart verhuis je dan ook naar de Animaps-site.
Ook het importeren van gpx-bestanden (bestand afkomstig van wandel- of fiets-GPS) lukt nog niet.

Misschien hebben jullie ook wel zin gekregen om jullie wandel- en fietskaarten wat te “verlevendigen achteraf”.
Proberen maar!
En dat er met Animaps leuke dingen te maken zijn, bewijst de Showcase van de makers zonder twijfel.

image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten