donderdag 4 augustus 2011

50 jaar lang programmeertalen

Mijn leeftijd en mijn vroege interesse voor informatica hebben ervoor gezorgd dat ik de evolutie in programmeertalen een beetje gevolgd heb.
Wat absoluut niet betekent dat ik al die programmeertalen onder knie (gehad) heb!

Tijdens mijn legerdienst in Duitsland amuseerde ik mij samen met een Dendermondse vriend (wiens naam ik spijtig genoeg kwijt ben) met Fortran.
Later was ik nogal bezig met Basic, Visual Basic en voor mijn interfacing (d.i.gebruik van de computer als meet- en stuurtoestel in o.a.experimenten), met machinecode en assembler.
Machinecode vooral voor de Z80-processor, het hart van mijn allereerste microcomputertje: de Sinclair ZX81. Een geweldig klein ding dat ik nog altijd met enige weemoed betast als ik eens op onze zolder verdwaal.
Nadien werd dat 6502-assembler omdat de 6502-microprocessor in de jaren 80 in bijna alle toen populaire microcomputers (Commodore, BBC, Apple II, Atari,…) aanwezig was.
Later probeerde ik een paar dingen in Pascal, een taal die toen in het onderwijs als type van gestructureerde programmeertaal werd aangeprezen.
Nog later volgde ik in het Tongerse vormingscenstrum (nu Syntra)  lessen over de Java-programmeertaal. Java is blijkbaar op dit moment nog altijd de populairste computertaal (zie de staafgrafiek in de figuur hieronder)

Daar hield het voor mij op, wat betreft de “zuivere” programmeertalen.
Nu doe ik voor dit blogje en voor mijn websites (De Rommelaar en De Pastorij) nog wel eens iets in scriptalen (Javascript en HTML).
Maar mijn felle programmeerwoede van de jaren 80 is voorbij.

Ik was wel blij met het informatieve en visuele overzicht dat ik op het Rackspace Cloud Blog vond.
Je ziet op de figuur niet alleen voorbeelden van de programmeercodes, maar ook afbeeldingen van de toestellen waarop die talen gebruikt werden.
Bedenk dan dat, bij manier van spreken, de kracht van de getoonde machines omgekeerd evenredig is met hun grootte!
Wat een evolutie over een periode van pakweg 50 jaar!
Ik ben blij dat ik dat van tamelijk dichtbij heb mogen en kunnen meemaken.
En… het houdt nog niet op!

Cloud applications

Geen opmerkingen:

Een reactie posten