zondag 11 december 2011

Picasa 3.9

Ik weet dat er voor- en tegenstanders bestaan van Picasa, de gratis Googledienst waarmee je al de foto’s en beelden op je PC kan archiveren, online in webalbums plaatsen, gewoon taggen, geotaggen, én bewerken. Maar ikzelf ben al jarenlang een fervent gebruiker.
Vrijdag jongstleden is update 3.9 verschenen en weer zijn er een aantal nieuwigheden toegevoegd.

Voor de hand liggend is de integratie met Google+, de sociale-netwerk-dienst waarmee Google, Facebook  naar de kroon wil steken. Maar dat lukt nog niet zo goed.

Belangrijker vind ik dat de fotobewerkingsmogelijkheden weer zijn uitgebreid.
Daarbij is het fotobewerkingsprogramma Picnick, dat door Google werd opgekocht, nu verder geïntegreerd in Picasa. Daardoor kan je maar liefst 24 nieuwe effecten aan je foto’s toevoegen zonder Picasa te moeten verlaten.
Een aantal van die effecten zullen door de meesten van ons wellicht zelden gebruikt worden.
Maar “verzachten”, “vervloeiende rand”, “rand”, “passe-partout”,... lijken me de moeite waard.

En echt interessant is dat je nu foto’s vergelijkend kan bewerken.
Dat wil zeggen dat je nu bijvoorbeeld tezelfdertijd de oorspronkelijke en de bewerkte versie naast elkaar kan bekijken terwijl je bewerkt, zodat je onmiddellijk het effect van de bewerking kan beoordelen:

image


Ben je al Picasa-fan dan moet ik je niet overtuigen.
Is dat (nog) niet het geval: klik op het beeld hieronder en probeer het eens uit.
Het is toch gratis...

image

2 opmerkingen:

  1. ik ben een fan van picasa maar ik vind bij de nieuwe versie 3.9 nergens nog het het blogsymbool. Kan je vanhieruit niet meer bloggen?
    Dat zou jammer zijn want dat ging net heel makkelijk.
    Ik gebruik dagelijks picasa om iets op een blog te zetten maar nu lukt het mij niet meer.
    mvg Nellie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klik op Extra > Knoppen configureren zodat u de knop kunt toevoegen in het fotovak.

    BeantwoordenVerwijderen