woensdag 9 januari 2013

Geen bruine mok voor warme chocolademelk!

 
image

Zo nu en dan verwent Mia me eens met mok heerlijke warme chocolademelk.
Dat doet me altijd terugdenken aan mijn jonge-jongens-tijd.
Aan die gezellige zaterdagavonden bij ons thuis.
Na de wekelijkse grondige schrobbeurt in een zinken kuipje kregen we toen van ons moederke steevast een tas hete chocomelk met goed geboterde boterhammen. Hmm!
Een tas, geen mok.
Want mokken bestonden toen nog niet denk ik of we hadden er in elk geval geen.
Mia heeft wel mokken.
Gele, bruine en witte mokken. Maar geen oranje mokken met wit binnenin.
En daar wringt het schoentje.
Want volgens een recente studie van Betina Piqueras-Fiszman (Universitat Politècnica de València) en Charles Spence (University of Oxford), smaakt warme chocomelk het best in oranje mokken die binnenin wit zijn
Wees dus niet verwonderd lieve Mia: voor je volgende moederkensdag koop ik je… Juist!

De onderzoekers (psychologen en neurowetenschappers) rekruteerden 57 vrijwilligers en lieten hen dezelfde warme chocolademelk drinken uit witte, lichtgele en rode mokken en uit oranje mokken met wit binnenwerk.
Met de gekende conclusie als gevolg: in de laatste soort smaakte de chocomelk het best

Voorgaande studies door dezelfde onderzoekers hadden ook al aangetoond dat kleur van de verpakking de smaak beïnvloedt.
  • gele flesjes versterken de citroensmaak van bitter lemon
  • soft drinks in flesjes en glazen met koude kleuren (blauw bijvoorbeeld) worden als meer dorstlessend ervaren dan als de er warme kleuren (rood bijvoorbeeld) gebruikt worden.
  • roze drankjes smaken zoeter dan drankjes in andere kleuren
  • aardbeienmousse smaakt zoeter en intenser wanneer hij geserveerd wordt op een wit bord dan op een zwart bord.
  • en voor koffie versterken bruin-rode kleuren de smaak en het aroma, terwijl blauw en geel de koffie minder sterk doen lijken.
Voilà. Peter Goossens, Sergio Herman, Wouter Bru en alle andere keukengoden, maar ook onze eigenste keukenprinsessen weten dus wat hen te doen staat.
Maar ik vrees dat Mia die kennis in de omgekeerde richting gaat gebruiken nu ze weet dat ik eergisteren weer eens aan een nieuw dieet begonnen ben….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten